Terapi konsulent på efterskole

En terapi konsulent på din efterskole

Et år på en efterskole er med til at give unge et boost er selvtillid og selvværd. Desværre for nogle unge kommer de med nogle udfordringer, der kræver en særlig indsats fra personalet, hvor man kan have brug for at trække på andre kompetencer.

Det er her en terapi konsulent kunne komme på banen. Lige for tiden er jeg terapi konsulent på to efterskoler.

Jeg har en særlig nysgerrighed for denne målgruppe og kunne tænke mig, at være med til at højne de unges trivsel i hverdagen på en efterskole, til et højere niveau. Jeg har en overbevisning om, ud fra egne personlige og faglige erfaringer, at denne målgruppe af unge, særligt kan have brug for en øget opmærksomhed på den psykiske og mentale sundhed fra en terapi konsulent.

Et samarbejde mellem en terapi konsulent og en efterskole:

De unge kan få planlagte eller akutopståede situationer med individuelle samtaler eller i en gruppe med forskellige relevante emner. Her kan de kan få forskellige redskaber, til at kunne håndtere en hverdag på en efterskole. En anden mulighed er, at personalet kan få personlig eller faglig sparring af en terapi konsulent, i forhold til en specifik elev eller andre problemstillinger. Eller noget helt tredje, i kunne bruge en terapi konsulent i et fag der kunne hedde ”Dannelsesfag”?

Jeg har her kastet nogle bolde op, for at i kan få et indblik i mine kompetencer men ser også meget frem til at høre noget feedback fra jer, om hvilke bolde i vil gribe igen.

Hvilke resultater kan det give en efterkole, hvis i brugte en terapi konsulent?

Det kan medføre mere overskud og øget trivsel for eleverne i løbet af deres efterskole år. Hvilket vil være en ”win win” for personalet, da det giver dem mere tid til andre opgaver, såsom at være efterskole lærer.

Vi kan også sammen gøre en særlig indsats for de elever der kunne være i risiko for at droppe ud. Det vil give dem en ekstra chance for at kunne få et efterskoleår, inden løbet er kørt, hvilket også har en økonomisk påvirkning i forhold til jeres budgetter. Men det vil på sigt, vigtigst af alt, give meget på det menneskelige plan for både elever og personalet.

I forhold til det økonomiske, er der ingen binding eller kontrakt. Jeg er timelønnet. Skolen kan betale for den 1. samtale, såfremt det skal være et længere forløb, vil det være med egenbetaling fra forældrene.

Jeg håber meget i kan se mig som den brik der kan være med til at løfte denne opgave for jeres elever og personalet på jeres efterskole.

Dette er en reference fra en forældre til et barn på en efterskole:

“Vi har været utrolige taknemmelige for at have haft den mulighed, at vores barn kunne få samtaler hos Cecilie, samtidig med hun gik på efterskole. Det at vide hun fik hjælp, når vi ikke kunne være der og det kunne foregå på efterskolen, har givet os en ro som forældre. Vores datter har fået hjælp til de problemer hun havde, så vi igen har fået vores glade pige tilbage.

Cecilie har været god til at kontakte os undervejs og involveret os når der var behov for det. Så vi kan kun give de bedste anbefalinger herfra.”

Anonyme forældre til en datter på 15 år.

Læs denne reference fra en efterskole hvor jeg arbejder:

“På VGIE er vi utrolig glade for at have Cecilie med på sidelinjen, som en yderst kompetent ressource, der har formået at give vores unge mennesker stærke og brugbare mentale redskaber til at kunne navigere i deres hverdag med de udfordringer, de nu end måtte have. Udover at være en stor hjælp for de unge mennesker, så har vi som skole også gavnet af Cecilies kompetencer, da vi har kunne sparre med Cecilie om, hvordan vi kan støtte eleven i en svær tid, således at vi stadig har blik for elevens personlige udvikling samtidig med at vi hele tiden holder hånden under eleven.

Vi ser samarbejdet med Cecilie som en styrke, der har gjort, at vi står stærkere nu til at kunne afdække hele det unge menneske, ved at vi kan lave et bredere samarbejde og hver især byde ind med vores kompetencer, som kommer det unge menneske til glæde og gavn.

Cecilies koncept er godt struktureret og vi har som skole haft meget nemt ved at implementere det i vores hverdag. Cecilie har været meget bidragende i denne proces, og vi har hele vejen igennem haft en god og åben dialog omkring samarbejdet.

Annika Hundebøl
Pædagogisk afdelingsleder
VGIE”

Se denne artikel om andre efterskoler der har gavn af en psykoterapeut:

>> Psykoteareput på en efterskole <<